UniSZA

UniSZA

Tuesday, August 2, 2011

Kelas Pengakap Kelanasiswa KKY 1012

Kelas pembelajaran pengakap akan diadakan seperti biasa seperti info di bawah:
Tarikh : 6 Ogos 2011
Hari : Sabtu
Tempat : AC22
Jam : 8.00 pagi

Fokus kita pada kali ini ialah pembentangan hasil kertas kerja untuk pengajaran bagi Manik Kayu 2.
Kehadiran adalah wajib dan kedatangan akan diambil tanpa kompromi untuk dihantar ke HEPA. Mohon peringatkan ahli kumpulan masing-masing, jika ahli tidak cukup kumpulan tersebut tidak boleh buat pembentangan dan markah akan ditolak. Ini boleh memberi kesan kepada markah keseluruhan nanti.

Jumpa nanti!

Saturday, July 30, 2011

KKY 1012

Dari KKY 1011 telah beralih kepada KKY 1012. Anda semua telah mengalami satu proses kematangan dalam berpengakap. Sepanjang tempoh itu anda telah menjadikan pengalaman sebagai guru yang akan membantu anda di masa depan. Untuk itu, semester ini kita telah merancang 1 atau 2 aktiviti sahaja bagi memenuhi syarat untuk mendapat Manik Kayu 2 Kelanasiswa. Saya mengharapkan ahli Pengakap Kelanasiswa KKY 1012 berusaha dengan gigih untuk mendapatkannya.

Sempena kedatangan bulan penuh keberkatan ini, saya mengucapkan selamat berpuasa dan mengharapkan ahli Pengakap Kelanasiswa KKY 1012 akan berusaha lebih baik dari tahun lalu. Semoga bulan puasa ini memberi kita kekuatan untuk menyiapkan assignment yang telah diagihkan. Perkara ini telah saya info kepada Ketua Pesuruhjaya Negeri, dia juga mengharapkan kumpulan Kelanasiswa KKY 1012 menjadi contoh dan menempa nama di persada kepengakapan. Kami akan membantu dan memberi ruang dan peluang untuk ahli Pengakap Kelanasiswa KKY1012 bagi memajukan lagi kemahiran insaniah.

Saya mengharapkan ahli Kelanasiswa KKY 1012 telah mengemaskini blog masing masing. Kami sedang memerhatikan kesungguhan anda.

Tuesday, June 14, 2011

Selamat Kembali ke Sekolah

Alhamdullilah, kita diberi peluang sekali untuk meneruskan aktiviti kepengakapan di UniSZA. Tapi sekarang anda semua telah melangkah ke semester 2 untuk aktiviti ko kurikulum.

Tahniah dan Syabas yang telah mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan semester yang lepas terutama untuk subjek ko. Adalah menjadi harapan saya dan penolong pesuruhjaya yang lain agar anda semua mengamalkan ilmu kepengakapan dalam kehidupan seharian anda dan sekali berpengakap, akan selamanya berpengakap. Bukanlah sekadar untuk mengisi masa dan memenuhi kehendak subjek anda. Jika itulah matlamat anda, aktiviti berpengakap anda akan menjadi kurang bermakna.

Kami dalam berpengakap sentiasa bersedia untuk memberi pertolongan. Justeru kepada anda yang menghadapi masalah dalam pembelajaran datanglah bertemu dengan kami. Kami juga seperti anda, datang dari pusat pengajian tinggi. Sedikit sebanyak pengalaman yang ada akan dapat membantu anda untuk memperbaiki keputusan peperiksaan yang akan datang.

Sekarang anda yang dahulunya KKY1011 sudah beralih kepada KKY1012. Manik Kayu 1 dan lencanna- lencana untuk Anugerah B-P telah anda penuhi. Jadi untuk semester ini, kita teruskan lagi perjuangan mendapatkan seberapa banyak ilmu kepengakapan. Jadi, Manik Kayu 2 adalah sasaran seterusnya. Jadi bersiap sediakan anda semua untuk mengharunginya.

Thursday, April 7, 2011

Lencana Pengembaraan

Saat yang tunggu telah di tiba. Seramai 28 orang ahli KKY1011 Pengakap Kelana Siswa UniSZA telah berlepas jam 3.00 tadi bagi memenuhi keperluan Lencana Pengembaraan. Mereka berlepas dari UniSZA di perkarangan Foyer Asrama menuju ke Kem Merang (Tapak Perkhemahan), dalam daerah Setiu.

Dengan semangat dan kerjasama yang semakin mantap membuktikan Pengakap Kelana Siswa KKY1011 ini dapat jua mengadakan program pengembaraan. Banyak suara yang meragui keupayaan Pengakap Kelana Siswa KKY1011 untuk berjalan kaki sejauh itu. Tapi hari ini mereka telah membuktikannya.

Sebanyak 4 patrol yang dianggotai oleh mahasiswa-mahasiswa yang mempunyai daya juang yang tingi. Kesilapan yang sedikit boleh menyebabkan program ini mungkin dibatalkan. Akan tetapi permasalahan yang ditimbul dihadapi dan memerah otak untuk menyelesaikannya. Keputusannya ialah program pengembaraan telah dilepaskan oleh saya sendiri dengan restu dari Ketua Pesuruhjaya KLKM.

Mereka akan berkhemah sepanjang hunjung minggu ini dengan aktiviti yang telah dirancang.

Thursday, March 24, 2011

Perjumpaan

Perjumpaan Pengakap Kelanasiswa KKY1011 seperti berikut

Hari : Sabtu
Tarikh : 26 Mac 2011
Jam : 8.15 pagi
Tempat : DKU, UniSZa
Pakaian : Lengkap

Minta ambil perhatian, KEHADIRAN anda adalah WAJIB.

Lencana Kepimpinan


Lencana Kepimpinan akan menjadi sebahagian daripada usaha ahli-ahli Pengakap Kelanasiswa KKY1011 setelah kejayaan Kempen Kesedaran. Sama-sama lah kita tunggu saat itu, anda semua akan dianugerahkan Lencana Kepimpinan yang menjadi salah satu lencana dalam Anugerah B-P

TAHNIAH!!!

Sekalung Tahniah untuk Pengakap KelanaSiswa KKY1011 kerana telah berjaya dengan cemerlangnya menganjurkan Kempen Kesedaran pada 18 dan 19 Mac yang lalu. Kempen yang merangkumi 3 kempen di dalamnya - Kempen Derma Darah, Kempen Keselamatan Jalanraya dan Kempen Tabung Penyayang. Kempen ini melibatkan kerjasama dari Pusat Islam UniSZA, Jabatan Keselamatan UniSZA dan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerja (JKKP) UniSZA dan agensi kerajaan Hospital Sultanah Nur Zahirah, Ibu Pejabat Kontijen (IPK) Polis Trafik Terengganu dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR).

Kempen Kesedaran ini mempunyai energinya yang tersendiri. Saya kagum ahli-ahli Pengakap Kelanasiswa KKY1011 dapat menunjukkan semangat berpasukan yang tinggi dan bersatu hati bagi memastikan Kempen Kesedaran ini terlaksana. Segala kemahiran dan bakat terpendam ditonjolkan. Tahniah saudara Mustakim yang kali pertamanya menjadi pengacara majlis. Berani mencuba. Inilah antara Kemahiran Insaniah yang hendak diterapkan dalam diri setiap mahasiswa.

Kempen Kesedaran ini adalah bertujuan memberi kesedaran kepada mahasiswa tentang perihal pentingnya derma darah dalam membantu pesakit-pesakit yang memerlukan darah di hospital. Hari ini hari mereka...mungkin besok lusa mungkin hari kita. Semangat bantu membantu di kalangan mahasiswa khususnya dan masyarakat sekitar amnya telah berjaya mengumpul sebanyak 151 beg darah. Walaupun 45 orang yang hendak menderma terpaksa ditolak disebabkan kurang tidur, darah tinggi, sudah menderma dalam tempoh 3 bulan dan sakit kaum wanita dan lebih kurang 30-40 orang yang datang lewat dan pihak hospital kepenatan. Ini satu kejayaan yang boleh dibanggakan kerana ahli-ahli Pengakap Kelanasiswa KKY1011 dapat mengumpul bilangan beg darah yang tinggi.

Selain daripada itu juga, Kempen Keselamatan Jalan Raya untuk memberi kesedaran kepada mahasiswa khususnya dan masyarakat amnya tentang penting mematuhi undang-undang yang sedia ada. Kecuaian di jalan raya boleh mengakibatkan kematian. Kematian seorang mahasiswa boleh merugikan UniSZA khususnya dan negara amnya. Mana tidaknya, seorang mahasiswa adalah bakal menerajui negara ini di suatu hari nanti. Gandingan IPK Polis Trafik dan JKJR yang dijemput menunjukkan kesungguhan bahawa amat pentingnya keselamatan jalan raya di dalam UniSZA khususnya dan luar amnya untuk dipatuhi. Kami, Pengakap Kelanasiswa KKY1011 menyayangi setiap orang dalam kampus dan mahukan mereka selamat di atas jalan raya.

Tabung Penyayang bagi menyedarkan ahli-ahli Pengakap Kelanasiswa KKY1011 dan para pendengar perihal pentingnya menghargai kedua ibu bapa. Dunia hari ini telah membuktikan kepada kita bahawa kesibukan anda di suatu hari nanti akan menyebabkan ibu bapa yang telah membesarkan kita terbiar. Segalanya terbiar dikala mereka amat perlukan kita. Cukup sedih jika inilah yang terjadi kepada diri seorang mahasiswa. Ibu bapa bukan hendak harta kita cuma sekelumit kasih sayang yang pernah mereka berikan pada kita di masa kita masih kecil. Renungkanlah...sanggupkah kita untuk menjaga mereka di waktu mereka tua?

Kempen Kesedaran ini amatlah bertepatan dengan ahli-ahli Pengakap Kelanasiswa yang bergelar mahasiswa. Selain dari tujuan untuk mendapat Lencana Kepimpinan dan Lencana Perkhidmatan dalam memenuhi syarat mencapai Anugerah B-P yang diidam-idamkan. InsyaALlah segala usaha telah dikerah, hasil akan diperolehi nanti. Usaha telah membuktikan ianya adalah sumber kejayaan.

Saturday, March 5, 2011

Doa yang diperlukan

UNTUK PERHATIAN!!!

Salah seorang dari ahli pengakap kelanasiswa KKY1011 sem 2 disyaki dalam darahnya ada kuman. Jadi saya minta dari kekawan semua untuk mendoakan semoga sahabat kita tu agar darahnya tiada kuman dan dia sembuh seperti biasa, supaya dia dapat belajar seperti kita.

DOA adalah senjata rahsia seorang mukmin. Berdoalah dengan bersungguh-sungguh seperti kita mendoakan untuk diri sendiri agar sembuh dari sebarang penyakit. Moga doa-doa dari kalian semua dimakbul ALlah. Seorang mukmin itu mendoakan yang terbaik untuk sahabatnya.

Kawan kita tu telah banyak berusaha untuk menjayakan program dan aktiviti kepengakapan kita hingga kini. Jadi tidak salah rasanya, sekarang dia memerlukan pertolongan kita hanya ungkapan kata-kata memohon kesembuhan dari ALlah. Bayangkanlah jika anda ditempatnya, apa yang yang boleh anda harapkan dari seorang sahabat...hanya ungkapan doa.

Kerjasama tidak hanya pada slogan dan wonder-pet...tapi berkerjasamalah kita untuk mendoakan sahabat kita yang sedang sakit...tidak kecuali juga 2 lagi sahabat yang sakit lutut dan kena perintah berkurung...doakanlah mereka semua moga disembuh ALlah agar dapat meneruskan pembelajaran seperti biasa.

Berdoalah...

Friday, March 4, 2011

Gerak Kerja Lencana Kepimpinan

Satu gerak kerja telah dilancarkan untuk menjayakan Lencana Kepimpinan yang bakalkan diadakan pada 18 dan 19 Mac ini. Satu program Tiga Serangkai di bawah kendalian Saudari Azureen dan Saudari Izyan Alwani selaku Naib Pengerusi dan Setiausaha Pengakap Kelanasiswa KKY1011 Sem2 akan menemui warga UniSZA. Di samping sokongan 5 unit yang telah diwujudkan bagi memastikan program ini berjalan lancar.

Kepada kepala unit, tonjolkan kemampuan anda dalam melaksanakan tanggungjawab ini. Buktikan yang anda layak untuk memakai Lencana Kepimpinan. Jadikan program ini tempat melatih bakat anda dalam menguruskan program ini. Sokongan padu dari ahli-ahli juga tidak kurang pentingnya dalam program ini. Ketiadaan anda dalam program ini, pincanglah keanggotaan untuk mendapatkan Anugerah B-P nanti.

Ayuh kita bersama-sama buktikan kemampuan dan kejayaan yang bakal menanti adalah milik kita!!!

Wednesday, March 2, 2011

Aktiviti Seterusnya...

Sepertimana dalam mesyuarat semalam, Pengakap Kelanasiswa UniSZA KKY1101 Sem 2 akan mengadakan Kempen Derma Darah dan Kempen Keselamatan Jalanraya.

Kepada semua ahli, kita tak ramai tak kita boleh yang terbaik jika semangat jungle tracking tempoh hari kita tunjuk dalam menjayakan aktiviti kali ini. Impakya cukup besar. Pengalaman mengurus program sebegini bukan selalu datang. Hanya mereka yang memilih untuk melibatkan diri sahaja akan merasai nikmatnya. Sepertimana saudara Norrahman yang mengepalai perkhemahan Gunung Lawit minggu lepas. Syabas dan tahniah!!

Jadi, kali ini aktiviti ini memerlukan kerjasama yang mantap dari semua ahli. Kesibukan sebagai seorang mahasiswa bukanlah penghalang. Sekiranya kita semua buat kerja sikit sikit seorang...pasti kerja yang bera menjadi ringan dan mudah. Usahlah jadi segelintir mereka yang hanya ikut sahaja aktiviti tanpa sedikit pun tulang empat membantu yang lain. Pandai basuh pingan mangkuk dan angkat beg sendiri sahaja. Perkara memanglah berlaku di mana-mana sahaja. Tapi kepada yang berkenaan, anda suka jadi buah mulut orang lain yang anda seorang tidak suka membantu...

Di universiti kita boleh mendidik sistem nilai yang kita milik sebelum ini. Jika di sana ada kelemahan dan sikap kurang mengenang orang lain, ubahlah sikap itu. Agar kita menjadi yang lebih baik. Perbaik sedikit sahaja tapi boleh memberi impak yang besar. Ingatlah, setitik air yang menitik secara berterusan dan sabar boleh memberi kesan pada batu yang keras. Berusahalah ke arah yang lebih baik. Saya pun sama, insyaALlah.

Pengakap kelanasiswa yang kita serta ini adalah salah satu platfom yang terbaik untuk belajar mengubah diri. Anda boleh kenal sikap anda. Janji dan lafaz setia yang anda telah ucapkan dalam Persetiaan Pengakap dan Undang-undanag boleh menjadi saksi ketelusan anda atau kebohongan anda. Jika, sesama manusia anda boleh jujur, insyaALlah anda boleh jujur dengan Maha Pencipta. Begitulah sebaliknya. Renungkanlah wahai adik-adikku...

Monday, February 28, 2011

Hidup...Biarlah Bermatlamat

Kejadian kita di dunia ini bukanlah sia-sia belaka. Mesti ada tujuan mengapa kita kita diwujudkan di zaman ini, tidak di zaman lampau. Paling tidak kita telah mengetahu bahawa kejadian kita sebagai khalifah du muka bumi ALlah ini. Sebagai seorang khalifah yang mempunyai halatuju penciptaan sepatutnya kita menuju ke arah itu.

Tapi jika dilihat perbuatan kita sehari-hari, di mana kita sebenarnya? Ke mana kita hendak pergi? Apa kita nak buat? Hidup kemudiannya mati...itu je ke? Pastu terima suratan amal...syurga atau neraka.

Sepertimana yang telah dikongsikan bersama, pengakap kelanasiswa adalah satu platfom untuk kita terus belajar ikhtiar hidup. Walaupun hari ini kehidupan serba moden dan canggih. Pengalaman merasai susah-senang dalam berpengakap memungkinkan kita seharusnya mempunyai matlamat hidup dengan jelas.

Usahlah menjadi seperti mereka yang lain, yang hanya tahu makan minum dan tidur untuk terus hidup. Setidaknya dengan matlamat yang kita hendak capai, memberi tinggalan kepada generasi kita seterusnya. Belajar memcipta matlamat dan usaha capai, kita akan merasi nikmat yang tidak terhingga. Bina matlamat baru...ulangilah seterusnya sehingga mencapai matlamat yang lebih besar. Latihan yang sedikit boleh membantu kita mencapai kejayaan yang besar. Ya lah, sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Jadi, jangan tangguh kerja. Persiapan awal banyak membantu!

Saturday, February 26, 2011

Kejayaan Di Gunung Lawit


TAHNIAH!!!Pengakap Kelanasiswa KKY1011 telah berjaya menghabiskan aktiviti di Gunung Lawit bagi mendapatkan Lencana Kemahiran.

Usaha dan kerjasama yang diberikan sesama ahli Pengakap Kelanasiswa KKY1011 Sem.2 memberi satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Cukup seronok bekerja dengan adanya kerjasama daripada semua ahli dalam menjayakan segala aktiviti yang telah disusunatur. Walaupun pada awalnya nampak kepayahan untuk mendirikan khemah disebabkan keadaan peralatan yang menyedihkan. Namun, tekad untuk berkhemah telah membuahkan hasil, akhirnya khemah dapat didirikan. Segala kemahiran digunakan untuk menegak khemah. Cukup bermakna jika anda memakai lencana ini.

Pengalaman ini sungguh bermakna dan bernilai...

Saya mengharapkan anda semua dapat menyiapkan laporan sepertimana yang telah dibincangkan. Ini bagi membolehkan anda semua layak untuk memakai lencana tersebut. Pastikan anda tidak terlepas!


Monday, February 21, 2011

Aku yang bergelar "Mahasiswa"

Wahai adik-adikku

Zaman aku sebagai mahasiswa telah lama berlalu. Di sana telah mengajar aku erti sebuah kehidupan. Mana tidaknya, aku cukup aktif dalam berpersatuan dan aktiviti keusahawanan. Semuanya itu aku lakukan kerana matlamat aku pada masa itu mengejar sijil untuk diletakkan dalam CV. Fuh! Cukup banyak sijil yang dapat aku kumpulkan. Aku hanya sertai program-program yang aku sukai sahaja, yang boleh membentuk aku untuk memimpin. Bukan sahaja program-program dalam kampus, malah program-program luar kampus pun aku sertai.

Setelah beberapa tahun aku meninggalkan universiti, aku mulai memahami sesuatu untuk dijadikan panduan hidupku. Ini adalah hasil daripada penglibatan aku dalam berpersatuan dan aktiviti keusahawanan. Pertama - sahsiah diri. Dari latihan yang aku peroleh dalam mengendalikan program-program semasa di universiti dulu membentuk suatu keyakinan untuk berhadapan sesiapa sahaja. Malah, aku tidak pernah rasa gentar untuk bertanyakan sesuatu isu walaupun mungkin isu itu sensitif. Pasai , cikgu aku pernah menasihati aku, "Ubat Kebodohan adalah Bertanya."

Keduanya - nilai sebuah persahabatan. Aku punyai kawan yang rapat semasa di kolej. Tapi kini hanya tinggal kenangan. Kami bersama dalam banyak aktiviti. Kalau bukan aku yang menjadi "presiden", kawan aku tulah "presiden", dan aku akan jadi "setiausaha agong"...begitulah aku dan dia. Sehingga ke hari ini aku masih ingat nasihat seorang cikgu..."Makan biar berkawan tapi jangan makan kawan". Sehebat mana pun kita, jika kita tidak boleh mengawal keadaan, pasti kita akan kecundang jua akhirnya.

Ketiga - perancangan dan tindakan. Segalanya bermula dengan adanya perancangan dan disusuli dengan tindakan. Persediaan awal banyak membantu. Seorang penulis yang aku kagumi pernah menasihati aku,"melaksana rancangan yang tidak sempurna adalah lebih baik daripada tidak melaksanakan rancangan yang sempurna". Nasihat ini cukup berguna untuk aku terus melakar sebuah sejarah hidupku. Kerana inilah, ramai daripada kawan-kawan tidak dapat memahami tindakan aku, kerana di sana ada sebuah rencana yang telah disusun.

Keempat - pandangan. Dalam memberi cadangan idea yang bernas, aku selalu memberi buah fikiran yang agak berbeda. Tapi akhirnya matlamat itulah yang dicapai. Kotak fikiran aku telah menjadi objektif dalam bertindak. Banyaknya aku berjumpa dengan orang yang lebih dewasa telah mematangkan aku dalam membuat keputusan. Syukur pada Ilahi atas didikan ini telah menyelamatkan beberapa rumahtangga seseorang yang berpangkat lebih tua dariku. Nasihat aku didengari walaupun aku ni si adik.

Gunung Lawit

Setelah anda berjaya menjalankan program untuk Lencana ICT, kini tiba masanya untuk anda semua mencari Lencana Kemahiran.

Program perkhemahan ke Gunung Lawit, Tasik Kenyir dikepalai oleh saudara Nor Rahman telah siap untuk menjalankan aktiviti yang dirancang. Perkhemahan ini selama tiga hari dua malam bermula hari Khamis 24 hingga 26 Febuari 2011.

Pembahagian patrol telah dilakukan. Jadi, mohon kepada semua ahli agar cakna siapa ahli patrol anda. Pembahagian tugas dalam menjaya sesi perkhemahan ini juga telah diatur dengan baiknya. Jadi, slogan Pengakap Kelana -"Berkhidmat" amat bertepatan agar kita sentiasa bersedia untuk memberi khidmat yang terbaik. Ini melatih anda semua mencungkil bakat kepimpinan.

Kesibukan sebagai seorang mahasiswa dalam mengajar cita-cita masing-masing tidak menghalang anda semua untuk berpengakap. Ini semua dapat dibuktikan melalui aktiviti-aktiviti yang telah dirancang untuk mendapat anugerah tertinggi sebagai seorang Pengakap Kelana iaitu Anugerah B-P.

Kepada sesiapa yang masih belum jelas siapa ahli patrol, tugasan dan jadual aktiviti di Gunung Lawit dimohon agar dapat menghubungi saudara Nor Rahman dengan kadar segera untuk mendapat info tersebut.

TAHNIAH!!!

Salam Pengakap kepada Pengakap Kelanasiswa KKY1011

Dengan bacaan persetiaan dan huraian undang-undang pengakap pada 15 Januari lepas bermakna anda semua adalah ahli Pengakap Kelanasiswa UniSZA. Tahniah!

Pendaftaran keahlian anda semua telah pun dihantar ke Persatuan Pengakap Malaysia, Kuala Lumpur.

Pada semester ini kita merancang agar semua ahli Pengakap Kelanasiswa KKY1011 seramai 29 orang mendapat Anugerah B-P. Perancang telah dibuat, hanya menunggu masa untuk dilaksanakan sahaja. Perancangan awal akan banyak membantu anda semua untuk membuat keputusan. Malah, memudahkan anda semua supaya tidak mengganggu tumpuan kepada akademik.

Wednesday, January 19, 2011

Selamat Ber"blog"


Hari ini, Khamis 20 Januari 2011, sekumpulan Pengakap Kelanasiswa KKY1011 UniSZA menghadiri bengkel ICT untuk mendapatkan Lencana ICT. Bengkel ini bermula jam 2.30 petang dan berkhir pada 4.30 petang.

Kumpulan ini terdiri daripada mereka dari pelbagai jurusan pengajian di UniSZA yang memilih Ko Pengakap sebagai pilihan. Pelbagai aktiviti telah dirancang untuk ahli kelanasiswa bagi memenuhi kreateria untuk memperolehi anugerah tertinggi dalam Pengakap Kelana iaitu Anugerah B-P. Antaranya berkhemah di Bukit Lawit, Tasik Kenyir, mengembara ke Merang dengan berjalan kaki dan mengadakan kempen kesihatan.

Penceramah dari Fakulti Informatik dijemput khas untuk mengajar mereka, Puan Nor Aida binti Mahidin. Beliau seorang yang berpengalaman luas dalam dunia internet.

Jadi, kepada ahli kelanasiswa semua, selamat ber"blog". Gunakanlah kemudahan ini untuk menambahbaik nilai kehidupan kita.